Nærvær i hverdagen

Inspiration til nærvær i hverdagen

EN ENKEL PAUSE 


Jeg bruger denne lille øvelse tit og i situationer, hvor jeg føler mig stresset, hvor jeg har tabt overblikket eller på anden måde føler mig presset. Det virker for mig - du kan prøve om den også hjælper dig. Du kan gøre det alle steder og i alle situationer. 

1. Ret din opmærksomhed mod vejrtrækningen.
 

2. Læg mærke til, hvor i din krop du mærker din vejrtrækning mest tydeligt. Du kan lægge hænderne der.
 

3. Lad nu din opmærksomhed hvile på det sted i kroppen, hvor du mærker din vejrtræning mest tydeligt.
 

4. Hver gang du oplever, at din opmærksomhed vandrer væk fra din vejrtrækning, trækker du den stille og roligt tilbage.

IMG_1862.jpeg
Orange Clouds

AT VÆRE MED UDFORDRENDE FØLELSER

Oplever du også i blandt, at en udfordrende følelse bliver ved med at dukke op, selv om du forsøger at lukke den ned?

Den oplevelse har jeg jævnligt, og det er min erfaring, at mine udfordrende følelser desværre ikke forsvinder på kommando. Tværtimod synes de at vokse, når jeg forsøger at fjerne dem.

Derfor har jeg lært mig en anden strategi for at håndtere udfordrende følelser, som i al sin enkelhed er at lade dem være.

Med denne øvelse kan du afprøve, om det virker for dig. Læs øvelsens elementer igennem, før du starter.

1. Sæt dig godt tilrette på en stol.
 

2. Sæt et stopur til 5 minutter, som er den tid øvelsen varer.
 

3. Luk øjnene og ret din opmærksomhed på det sted i kroppen, hvor du tydeligst mærker den følelse, som lige nu føles udfordrende for dig.
 

4. Lad din opmærksomhed være nysgerrig, venlig og uden intention om at ændre følelsen. Du udforsker den bare.

 

Du kan bruge en eller flere af disse spørgsmål til at udforske følelsen:

  • hvor mærker jeg følelsen i min krop?

  • har den et centrum og hvad er uden om?

  • er der steder i min krop, hvor følelsen ikke er tilstede?

  • hvilke ændringer i følelsen registrerer jeg?